zondag 30 oktober 2011

Jeugdheld in miniatuur

Ik begon zo'n 10 jaar geleden met een modelbaan onder mijn stapelbed, het was een kleintje dat een ovaal vormde, het had een inhaalspoor dat geen nut had want er was meer een loc, of beter gezegd een treinstel, de ICE van de DB. Het was op dat moment de grote paradepaard van de DB en een van de snelheidsduivels van het spoor. Dat maakte het voor de jeugd een van de bekende treinen en een object om naar op te kijken. Zoals het vroeger was met de stoomtreinen die de 'monsters' van het spoor waren die iedereen fascineerden, dat wou men in hun eigen woonkamer hebben! Gelukkig kwam de uitvinding van elektriciteit, waardoor er geen stoom van de miniatuurloc door het hele huis zou ronddwarrelen. Dit zorgde voor de eerste modeltrein in 1835 (toen er ook spoorwegen kwamen in o.a. Duitsland en België). Je kunt ook vaak wel merken dat de meeste mensen voor de locomotieven kiezen die ze mooi vinden in plaats van degene die gewoon goedkoop zijn. Daarom heb ik 10 jaar geleden gekozen voor een ICE, omdat het een trein was die mij aansprak en ik vond hem gewoon mooi. Natuurlijk rijd de trein nog steeds braaf zijn rondjes op de modelbaan, maar de modelbaan is uitgebreid met meer treinen en veel meer spoor. De laatste aanwinst op mijn modelbaan is een NS 1600 van Märklin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten